Referat från resa till Holland 2016

Söndagen den 24 april, vid lunchtid samlades en grupp Seniorer vid Södra torget för avresa med buss till Holland.

Första stoppet blev redan i Vara där guidning i det nya konserthuset var förbokad. Besöket blev mycket positivt med en trevlig presentation av konserthuset. Vi fick också höra om konserthusets historia, från idé till ett lyckat resultat. I cafeterian avslutade vi besöket med fika.

Resan gick sedan vidare till Göteborg och ombordstigning på Stens Lines färja. Efter att alla fått sin hytt var det samling för en välsmakande middagsbuffé.

Dag två startade med frukost på båten. När alla intagit sina platser i bussen påbörjades den långa bussresan genom Tyskland och vidare till Holland. Lunchstopp hade vi i centrala Bremen där var och en fick hitta lämplig restaurang. Claes Tillander, vår reseledare berättade en del från Tysklands och Bremens historia. Han underhöll hela dagen med jazzmusik och en och annan historia.

På kvällen anlände vi till det trivsamma hotellet som låg mellan Amsterdam och Haag. Här serverades en härlig och efterlängtad middagsbuffé.

Dag tre startade positivt när vi tittade ut och såg solen och en klarblå himmel.  Vi fick en, till stor del solig promenad genom den vackra blomsterparken Keukenhof. En helt underbar förmiddag.

Färden gick vidare till Haag där vi besökte den berömda och vackra rundmålningen Panorama Mesdag.

Vår svensktalande guide mötte sedan upp och på ett mycket inspirerande sätt berättade han om Holland och Haag. Vi fick en genomgång av kungahusets betydelse och att nästa dag var kungens födelsedag. Då är det folkfest i hela Holland, världens näst största folkfest, efter karnevalen i Rio. Rundturen gick genom centrala Haag och ut till det stormande havet där vi gjorde ett litet ”fotostopp”.

Åter till hotellet där middagen väntade. Stämningen, trivseln och gemenskapen i gruppen var god efter en lyckad och upplevelserik dag.

Fjärde dagen startade vi resan mot Amsterdam och den stora folkfesten. Vi inledde dagen med ett besök på Riksmuseet. Hela förmiddagen fick vi vandra runt bland konst från många av de holländska mästarna. Museets höjdpunkt är naturligtvis den enorma målningen Nattvakten som anses vara Rembrandts största mästerverk.

Efter besöket på Riksmuseet hade vi fri tid fram till 17.00. Då väntade båten som skulle ta oss runt på kanalerna. Då fick vi verkligen ett ”Eldprov” på folkfesten. Öldrickande ungdomar skrattade och stojade på sina båtar. Ljudnivån var så hög att vi hade svårt att höra den inspelade, svensktalande guidningen. Till sist dök den fantastiska byggnaden Sea Palace upp. Restaurangen där vi fick en ny middagsupplevelse på Kinesiskt vis.

Femte dagen startade vi tidigt vår långa resa tillbaka upp genom Holland och Tyskland. Resvägen blev denna gång över Nordsjövallen där vi hade ett kort stopp för fotografering och bussfika. Väl framme i Kiel fick vi en stund för shopping.

Ombord på färjan blev vi serverade en tvårättersmiddag. En uppskattad festmåltid i trevlig miljö. Stämningen var på topp med hög ljudnivå och många glada skratt.

Sista resdagen inleddes med frukost ombord på Stena Lines färja. Bussresan från Göteborg till Kristinehamn påbörjades direkt efter att alla intagit sina platser. Vi hade ett lunchstopp på vägen innan den sista etappen till Södra Torget i Kristinehamn.

Vi tackar Vänerbuss chaufför Sören Andersson för en förträffligt genomförd resa. Allt fungerade perfekt. Tack också till Claes Tillander som på ett trivsamt sätt guidade och underhöll oss under hela resan.